چگونگی سنجش اعمال در قیامت
یکی از مهمترین احوال و منزلگاه های قیامت ، مرحله رسیدگی به حساب خلایق و سنجش اعمال در دادگاه عدل الهی است .
میزان ، از ضروریات دین است و آیات قرآن به صراحت از آن سخن گفته است .
معنای واژه « میزان » :
به معنای ترازویی است که با آن در قیامت ، ایمان و اعمال خوب و بد آدمیان را می سنجند .
قرآن می فرماید : « و نَضَعُ المَوازین القِسطَ لِیَوم القیامةِ فَلا تُظلَمُ نَفسٌ شِیاً » ( انبیاء آیه 47 )
ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می کنیم پس به هیچ کس کمترین ستمی نمی شود .
میزان چیست و چگونه ایجام می شود ؟
قرآن کریم به صراحت از سنجش و میزان اعمال در قیامت سخن گفته است اما در اینکه میزان چیست و چگونه انجام می شود میان علما اختلاف است :
- عده ایی معتقدند در قیامت ترازوی واقعی نهاده می شود که دو کفه دارد در یک کفه اعمال نیک و در کفه دیگر اعمال بد گذاشته می شود .
- برخی دیگر معتقدند مقصود از میزان ، معنای حقیقی آن نیست بلکه مراد از آن رعایت عدل و انصاف در سنجش اعمال است .
- اکثر علما قائلند پیامبران و ائمه اطهار (ع) و اعمالشان ، میزان روز قیامت هستند . به هر اندازه اعمال مردم از حیث اجزاء و شرایط و اخلاص و معنویت به آنان نزدیکتر باشد ، عملشان سنگینتر و هر اندازه دورتر باشد ، سبکتر خواهد بود.
امام صادق (ع) می فرماید : « إنَّ امیرالمومنین و الأئمةَ مِن ذُرّیتهِ هُمُ المَوازین » ( بحار ج 7 ص 252 )
عمار بن تغلبه می گوید :
علیٌ حُبُّه ُ جُنُّة قَسیمُ النّارِ و الجَنَّه
وصیُ المُصطفی حقِّاً امامُ الإنسِ و الجِنَّه
عوامل سنگین کننده میزان اعمال :
1- شهادتین :
شحص مسلمان اصول دین خود را باید از روی تحقیق ، استدلال و براهین عقلی برگزیند و نه تقلید از دیگران . اعتقاد و شهادت به وحدانیت الهی و رسالت پیامبر (ص) ، دو اصل از اصول دین است که برای ورود هر شخص به قلمرو اسلام لازم است .
- در راستای شهادت به توحید ، پیامبر اسلام (ص) در تفسیر « لا اله الا الله » فرمودند : « و هی کلمةُ التَّقوای ، یُثقَلُ اللهُ بِها الموازینَ یومَ القیامة » ( نورالثقلین ج 5 ص 654 )
این سخن ، کلمه تقواست که خداوند بوسیله آن ، میزان ها را در قیامت سنگین می کند.
2- ذکر صلوات بر محمد و آل محمد :
پیامبر (ص) فرمودند : « در قیامت ، کنار میزان و ترازوی اعمال هستم ، هرکس گناهانش بیشتر از ثواب هایش باشد ، صلواتی که بر من فرستاده ، در ترازویش می گذارم تا حسناتش برگناهانش سنگینی کند » . ( بحار ج 95 ص 56 )
امام باقر (ع) فرمودند : « ما فی المیزان شی ءٌ أثقَلُ مِنَ الصلواةِ علی محمدٍ و آل محمدٍ » ( نورالثقلین ج 5 ص 659 )
3- محبت به اهل بیت (ع) و زیارت آنان :
یک فرد مسلمان و مومن نباید به هرکسی دل ببندد و یا بی جهت از کسی تنفر داشته باشد . محبت ها و بیزاری های مومن باید در راستای ایمان و اعتقاداتش باشد . هرکسی خداوند را دوست داشته باشد ، فرشتگان و اولیای او را نیز دوست خواهد داشت و از آنان تبعیت خواهد کرد . « قُل إن کُنتم تُحِبونَ الله فَاتَّبعونی یُحبِبکُم اللهُ و یَغفِر لَکُم ذُنوبَکم وَاللهُ غَفورٌ رحیمٌ » ( آل عمران آیه 31 )
پیامبر اکرم (ص) فرمودند : « دوست داشتن من و خاندانم در هفت جای وحشتناک به کار می آید : هنگام مردن ، در گور ، هنگام رستاخیز ، هنگام دیدن نامه اعمال ، هنگام حسابرسی ، نزد ترازوی اعمال و صراط » ( بحار ج 7 ص 248 )
4- اخلاق نیکو :
حُسن خلق ، به معنای خوی خوش و برخورد نیکو با دیگران است . یکی از اصحاب امام صادق (ع) از ایشان درباره حسن خلق پرسید . حضرت فرمودند : « خوش خلقی این است که با رفتاری متواضعانه و ملایم و گفتاری نیکو و دل پسند و چهره ای گشاده با دیگران برخورد کنی » ( کافی ج 2 ص 103 )
یکی از ثمره های مهم حسن خلق ، تاثیر آن در میزان اعمال است . پیامبر (ص) فرمودند : « ما یوضع فی المیزان امری یوم القیامة افضل من حسن الخلق » ( بحار ج 7 ص 250 )
در میزان هیچ انسانی روز رستاخیز ، گرانبهاتر از اخلاق نیکو نیست .
نتیجه سنجش اعمال :
بعد از سنجش اعمال ، انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند : دسته ایی سعادتمند و دسته ای شقاوتمند . قرآن کریم می فرماید : « فَمَن ثَقُلَت مَوازینُهُ فَاولئک هُمُ المُفلحونَ و مَن خَفَت مَوازینُهُ فَاولئک الذین خَسِروا انفسَهُم فی جَهنم خالدون » ( مومنون آیه 102 ، 103 )